pun_logo

The Society for the study of flies (Diptera)

Affiliated to the British Entomological and Natural History Society (BENHS)

You are not logged in.

#1 2018-10-01 20:42:23

mwoods
Registered user
Name: Michael Woods
From: Kent UK
Registered: 2018-07-24

Wasps and hoverflies

During the summer I saw two Volucella species (inanis and zonaria) feedind on umbellifers about 8 meters from a wasp nest in a log over several weeks.  The wasp nest became quiet ( i.e. no wasps) unseasonably early during August. Other nests are evidently still active judging by the number of wasps I see every day.  Is it possible that the hoverflies wrought such destruction on the wasp larvae that the wasps in that particular nest gave up?

I could of course invade the log and see what's in there but I am reluctant to do that in case there are Volucella larvae in there. Not very scientific but there you go.

#2 2018-12-23 23:39:34

PIERRE MILLE
DF Members
Name: Pierre MILLE
From: Conflans Ste-Honorine-FRANCE
Registered: 2010-02-14
Website

Re: Wasps and hoverflies

Bonjour,

Mon message est tardif et je m'en excuse.

La progéniture de la Volucella inanis très plate, présente la particularité de se glisser dans la cellule, derrière la larve de son hôte et de s�en nourrir directement. On qualifie ces mœurs d�ectoparasitoïdes : la femelle ne pond pas directement dans le corps de la larve de son hôte mais à l�extérieur (ecto-) et la jeune volucelle finit par le tuer (parasi-toïde). Nécrophages et prédatrices, les  larves de Volucelle transparente (V. pellucens) et de V. zonaria  se rencontrent dans la couche de sol constituée de divers matériaux en dessous des nids de guêpes sociales. La larve de V. zonaria, qui se laisse tomber dans les latrines du nid, a un régime saprophage. Couverte d�épines qui retiennent les débris, sa couleur blanc cassé.

Si vollucella participe au nettoyage du nid des guêpes sociales  j'ai des doutes sur l'effondrement d'une colonie entière.

Bonne journée

PIERRE
http://www.diptera.info / http://cyrille.dussaix.pagesperso-orange.fr/

Board footer